5.5 – Wijken voor druk en synchroniciteit

Bij alles wat ik doe, ben ik opzoek naar het gevoel van synchroniciteit. Waarbij mijn bewegingen gelijk opgaan met mijn paard.

Hierbij is dus jouw lichaam verbonden met dat van je paard, en wanneer jij een bepaald deel van je lichaam beweegt volgt jouw paard.

Om tot dat punt te komen, is het vooral de jij die eerst bewuster mag worden van je eigen lichaam en intenties. Op het moment zal jouw paard daarop gaan reageren.

Maar voor het zover is, heb je soms ook het principe wijken voor druk nodig van je paard. In principe is een groot deel van de africhting bij paarden gebaseerd op dit principe…., er wordt ergens bij het paard druk gegeven, en zodra het paard ontspant, wordt als beloning deze druk weggenomen. Hierdoor leert het paard zelf  ( als het goed is) steeds beter, wat de bedoeling is. 

In een aantal gevallen, mag jouw paard ook gaan ervaren dat een constante druk van een halster, singel of zadel niet gevaarlijk is, en dat je paard ook kan ontspannen, terwijl deze druk blijft. 

En op sommige moment wil je juist dat je paard tegen de druk induwt, bijvoorbeeld bij het masseren van je paard, of dat je paard bewust naar je toe mag komen, bijvoorbeeld als jij zijn achterhand naar je toe vraagt.

Belangrijk om te realiseren dat het principe “wijken voor druk” compleet tegen de natuur van het paard in gaat. En het paard in eerste instantie zal reageren met flight, freeze of fight (vluchten, bevriezen of aanvallen).

Maar wil je dat je paard in de huidige maatschappij kan functioneren, is het aan jou de taak om op een rustige manier je paard hier mee om te leren gaan. Waarbij je paard het enorm zal waarderen wanneer jij tijdens dit proces, gebruik maakt  en bewust bent van je intentie, visualisatie, energie en lichaamstaal. Waardoor het gevoel van synchroniciteit ook weer eerder zal ontstaan.

Dus:

Jij bewust van:

Intentie, Visualisatie, Energie en Lichaamstaal = Synchroniciteit

Je paard bewust van:

Aanvullende hulpen van stem, leadrope/zweep, been en hand met teugel = Wijken voor druk

En 

Druk van bijvoorbeeld halster, deken, singel, zadel = Ontspannen met constante druk

Maar ook dat je paard naar je toe mag komen met een deel van zijn lichaam of als geheel =  Aantrekking naar je toe